قاب

صدا، نور،حرکت

قاب

صدا، نور،حرکت

سیر تاریخی اختراع و تکامل تلویزیون

سیر تاریخی اختراع و تکامل تلویزیون  

در سال 1843 میلادی الکساندر پاین،دانشمند انگلیسی فرضیه خلق تصویر بر اساس ارتباط نور و الکتریسیته را ارایهکرد. او کوشید نخستین ابزار ویدیویی تولید تصویر را بسازد، اما محدودیت های علمی و تجهیزاتی اجازه این کار را به او نداد . 

در سال 1873 میلادی، دانشمندان انگلیسی موفق به کشف خاصیت تغییر رسانایی فلز سلنیوم در برابر تابش نور شدند،این کشف به اختراع نورسنج انجامید. در سال 1884 میلادی پاول نیکپوف دانشمند آلمانی موفق به ساخت اولین لوله ی خلاء الکتریکی شد که با کمک فلز سلنیوم میتوانست تصاویر بسیار ساده ولی ناواضح تولید کند،این لوله خلاء که که بعدها نام لامپ الکترونی یا لامپ کاتدی به خود گرفت قدمی اساسی در تولید دوربین و گیرنده های تلویزیونی به شمار می رود . در سال 1907 میلادی دانشمندان اروپایی موفق به ساخت نخستین لامپ کاتدی شدند که میتوانست با روبش یک دسته الکترون،تصویر قابل قبولی تولید کند .    در سال 1925 میلادی جان لوگی بیرد مخترع انگلیسی توانست اولین تلویزیون تاریخ را که تله ویزور می نامیدند را در یک فروشگاه به نمایش بگذارد .

در سال 1929 میلادی در کشور انگلستان نخستین استودیو و فرستنده تلویزیون بر پایه دستگاه تله ویزور افتتاح شد که تصاویر ارسالی سیاه و سفید،کم کیفیت ولی قابل قبول بود .   در سال 1933 میلادی در کشور آمریکا،دانشمند روس تبار، ولادیمیر زوریخین موفق به ساخت لامپ کاتدی با نام آیکونوسکوپ با وضوح 343 خط شد که می توانست تصاویر بسیار خوبی تولید کند ، این لامپ توانست صنعت تلویزیون را وارد دوران جدیدی کند . در سال 1934 میلادی و در کشور آمریکا بر پایه لامپ کاتدی آیکونوسکوپ باز هم زوریخین توانست لامپ دیگری با وضوح 405 خط بسازد که معرفی استاندارد   جهانی "وی.اچ.اف" برای تولید و ارسال ویدیو را بدنبال داشت . در سال 1939 میلادی در کشور آلمان،حکومت نازی پخش مسابقات المپیک برلین را برای اهالی این شهر با نخستین سامانه تلویزیون تجربه کرد . در سال 1939 میلادی در کشور آمریکا نخستین بنگاه تلویزیون با نام "ان.بی.سی"تولید و پخش برنامه های خود را با کیفیت 441 خط "وی.اچ.اف" آغاز کرد و دوران تلویزیون شروع شد . در سال 1964 میلادی دانشمندان آمریکایی لامپ کاتدی با وضوح 625 خط ساختند که استاندارد جهانی "یو.اچ.اف" را به وجود آورد . در سال 1969 میلادی نخستین تلویزیون رنگی در آمریکا به بازار عرضه شد . در سال 1980 میلادی و با اختراع تلوبزیون صفحه تخت، استفاده از لامپ های الکترونی در تولید تلویزیون منسوخ و نسل جدید تلویزیون ها موسوم به "ال.سی.دی" و بعد ها  "ال.ای.دی"  که به خاطر حذف لامپ ضخامت ناچیزی دارند به بازار عرضه شد . 

                                                                   بر گرفته از مطالب استاد بابک رضاپور  

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 4 مهر 1392 ساعت 17:46

salam .....yani chi?

فاف 25 مهر 1392 ساعت 19:23 http://افسق

بی
شرف

lotfan laghabe khodeton ro be man nesbat nadin....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد