قاب

صدا، نور،حرکت

قاب

صدا، نور،حرکت

اجزای تشکیل دهنده فیلم

فریم: کوچکترین واحد ساختمانی فیلم را گویند و یکی از هزاران تصویر ثابتی است که بر روی نوار یا فیلم ثبت می شود،به عبارتی میتوان آن را به یک عکس تشبیه کرد.

به طور معمول هر فیلم با سرعت 24 کادر در ثانیه نمایش داده می شود از این رو کادر را نمیتوان به صورت منفرد دید.

پلان،نما،شات : کوچکترین جزء زبان فیلم و حاوی قسمتی از رویداد فیلم است و یک پلان آن مقدار از نوار یا فیلم است که هر بار با فشردن تکمه ضبط(بدون انقطاع) ضبط می شودو به طور معمول مدت زمان یک پلان یک چهارم ثانیه (6 کادر) به بالاست. ریشه شناسی واژه شات به روزهای اولیه تولید فیلم با دوربین هندلی دستی Hand-cranked camera باز می‌گردد. این دوربین قدیمی عملکردی شبیه به مسلسل‌های هندلی زمان خود داشت که با چرخاندن دستگیره یا هندل شلیک می‌کرد. به همین دلیل این کارفیلمبرداری به shootin ) ) یعنی شلیک و هر نما به  shot  یعنی گلوله معروف شد.

صحنه،پاراگراف: از آنجا که پلان هیچگاه به تنهایی بیان نمی شود و همیشه جزیی از کل است و معنای آن به پلانهای قبل و بعد وابسته است، پس می توان گفت مجموع چند پلان تشکیل یک صحنه را می دهد.

سکانس : بزرگترین واحد تشکیل دهنده ساختمان فیلم و مجموع صحنه ها،نماها یا پلان هایی که روی هم به بیان یک موضوع ثابت می پردازند،سکانس گفته می شود.

ارتباط نما و سکانس،ارتباط کل و جزء است،هر نما جزیی از سکانس و هر سکانس کلیتی است از ترکیب و توالی منطقی نماها . اگر تمام نماهای یک سکانس،بدون برش تصویر و به شکل پیوسته گرفته شود،در آن صورت پلان سکانس خلق خواهد شد که خود شیوه ای در کارگردانی به شمارمیرود. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد