قاب

صدا، نور،حرکت

قاب

صدا، نور،حرکت

سیرتاریخی تکامل فن آوری ضبط تصویر ویدیویی

ویدیو  

واژه ویدیو ریشه لاتینی دارد و به معنی دیدن است اما تعریف این واژه در روزگار ما طیفی از سامانه های الکتریکی ، فرمت های متفاوت ضبط و پخش تصویرو صدا ، نوعی رسانه و شکلی از هنر را شامل می شود . در حقیقت ویدیو رسانه ای است که ریشه در فن آوری دارد . از نظر خاستگاه ، ویدیو را باید در تکامل سامانه های صوتی و تصویری جستجو کرد که مبنای (صفرویک) دارند .

ویدیو در اصل تصویری است که از تاثیر نور بر یک صفحه حساس الکتریکی حاصل می شود ، این صفحه حساس معادل فیلم (نگاتیو) در عکاسی و فیلمبرداری است . در عکاسی و فیلمبرداری نور پس از عبور از لنز (عدسی) به صفحه حساس شیمیایی برخورد کرده، تصویر بیرونی بر آن نقش می بندد . در ویدیو نور پس از عبور از لنز به صفحه حساس الکتریکی برخورد کرده و از راه پردازش الکترونی، تصویر را می سازد .

  

تاثیر فن آوری ویدیو بر زندگی بشر

پیدایش فن آوری ویدیو جهان را تغییر داد و موجب تحقق مفهوم" دهکده جهانی" بر بر ساخته اندیشمند کانادایی" مارشال مک لوهان" در کتاب معروفش" آیینه های جیبی" شد . ویدیو ،جهان پیرامون ما را به شیوه غیر قابل برگشتی تغییر داده است و مفاهیمی همچون ضبط ویدیو ، پخشویدیو ، ویدیو آرت ، ویدیو دیجیتال ، ویدیو ماهواره و ویدیو کنفرانس هر روز گسترده تر و ابعاد بیشتری پیدا می کند .

سیرتاریخی تکامل فن آوری ویدیو در یک نگاه

-  سال 1830 میلادی – اختراع تلگراف – آمریکا .

-  سال 1839 میلادی – اختراع دوربین عکاسی – فرانسه .

-  سال 1876 میلادی – اختراع تلفن - آمریکا . 

-  سال 1877 میلادی – اختراع رادیو – انگلستان .

-  سال 1895 میلادی – اختراع سینما – فرانسه .

-  سال 1925 میلادی – اختراع تلویزیون – انگلستان .

علت اصلی خلق فن آوری ویدیو

با آنکه برای خلق فن آوری ویدیو علل زیادی بیان شده است اما با نگاهی واقع بینانه به تاریخ علم و پیشینه رسانه تلویزیون ، نشانمی دهد که علت اصلی خلق این فن آوری غلبه بر پخش زنده برنامه های تلویزیونی بود . تا قبل از عرضه فن آوری ویدیو تمامی برنامه ها به صورت زنده تولید و پخش می شد و به همین دلیل این تولیدات برای همیشه از دست می رفت. فن آوری ویدیو کمک کرد تا این برنامه ها حفظ و نگهداری شده و امکان بازبینی و پخش مجدد داشته باشند .

سیرتاریخی تکامل فن آوری ضبط تصویر ویدیویی

در سال 1928 میلادی "جان لوگی بیرد" انگلیسی مخترع" تله ویزور" ، اولین تصویر ویدیویی بر روی یک صفحه گرد چرخان که شبیه به صفحه گرامافون بودرا تجربه کرد ، نتیجه این کار رضایت بخش نبود و تصویر ضبطی کیفیت خوبی نداشت .

در سال 1955 میلادی شرکت "امپکس" آمریکا نخستین ماشین ضبط مغناطیسی تصاویر ویدیویی را عرضه کرد ، این ماشین می توانست تصاویر ویدیویی را بر روی نوارهای مغناطیسی به عرض 2 اینچ ( 5 سانتی متر) ضبط کند که در واقع عملکردی همچون ماشین ضبط نوارهای ریل صدا داشت که قادر بود با سرعت و عرض بیشتر نوار ، تصاویر ویدیویی را ضبط کند .

سال 1970 میلادی شرکت "تلفونکن" آلمان اولین دستگاه با فن آوری لوح فشرده برای ضبط تصاویر ویدیویی را عرضه کرد . هر لوح (دیسک) میتوانست 10 دقیقه تصویر را بر روی خود ضبط کند .

سال 1972 میلادی در ژاپن دستگاه "بتاماکس" (ضبط و پخش) عرضه شد که میتوانست حدود 2 ساعت تصویر ویدیویی را بر روی نوارهای کوچک مغناطیسی ضبط کند . در مقایسه با دستگاه حجیم و غیر قابل جابجایی امپکس ، ساخت بتاماکس یک جهش بزرگ   محسوب می شد .

دهه 1980 میلادی در ژاپن دستگاه ضبط و پخش "وی.اچ.اس " و کمی بعدتر " اس.وی.اچ.اس " در رقابت با بتاماکس وارد بازار شد ، این دستگاه در مقایسه با بتاماکس حجم کمتر و کیفیت بیشتری داشت .

دهه 1980 میلادی دستگاه حرفه ای ضبط و پخش "یوماتیک" به وسیله شرکت سونی در ژاپن عرضه شد که برای نزدیک به یک دهه بهره برداری از آن رواج داشت .

دهه 1990 میلادی باز هم در ژاپن دستگاه حرفه ای ضبط و پخش "بتاکم" به وسیله شرکت سونی عرضه شد که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد .

دهه 2010 میلادی – ژاپن – عرضه دستگاه ضبط و پخش حرفه ای " دی.وی.کم " .

دهه 2010 میلادی – ژاپن – عرضه دستگاه ضبط و پخش حرفه ای " مینی دی.وی.کم " که در مقایسه با " دی.وی.کم " نوار مغناطیسی آن ابعاد کوچکتری داشت .

دهه 2010 میلادی – ژاپن – نصب سامانه ضبط تصاویر ویدیویی بر روی کارت های حافظه (مموری کارت) بر روی دوربین های ویدیویی .

دهه 2010 میلادی – ژاپن – نصب هاردهای داخلی بر روی دوربین های ویدیویی برای ضبط تصاویر .

دهه 2010 میلادی – ژاپن – عرضه دستگاه ضبط و پخش حرفه ای " ایکس.دی.کم " با فن آوری ضبط تصاویر بر روی لوح فشرده .

دهه 2010 میلادی – عرضه متوالی استانداردهای تصویری " اس.دی " – " اچ.دی " و " فول.اچ.دی " در ضبط و پخش تصاویر ویدیویی .

دهه 2010 میلادی – پایان دوران ضبط و پخش تصویر آنالوگ و آغاز دوران ضبط و پخش تصویر دیجیتال .

در آینده نزدیک و با توسعه فن آوری دیجیتال،دوربین های ضبط مغناطیسی از میدان خارج شده و دوربین هایی مبتنی بر فن آوری لوح فشرده و هاردهای داخلی و خارجی که می توانند حجم زیادی از اطلاعات تصویری را با کیفیت بسیار بالا ذخیره کنند ، رواج خواهند یافت ......  

                                         برگرفته از مطالب استاد بابک رضاپور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد