قاب

صدا، نور،حرکت

قاب

صدا، نور،حرکت

انواع لنز :

لنز نرمال : لنزی است که فاصله کانونی آن برابر با زاویه دید چشم انسان ۱۳۰ درجه‌است که ازاین بین ۴۵ درجه افقی و ۲۶ درجه عمودی را تشخیص می‌هد زاویه دید لنزهای نرمال نیز ۴۶ درجه‌است.

 تأثیرات بصری لنز نرمال شباهت زیادی به خواص چشم انسان دارد چون در یک لنز نرمال تعداد عدسی کرسی به کار رفته نور کمتری را جذب می‌کنند.محدوده ای تقریباً به اندازهٔ قطر فیلم می باشد.به طور مثال در دوربینهایی که از فیلم ۳۵ میلیمتر استفاده میکنند لنز نرمال حدود۵۰ میلیمتر است. تصویری که لنز نرمال ایجاد می‌کند تقریبا همان چیزی است که چشم ما می‌بیند، بنابراین از این جنبه هم تصویر آن نرمال است.

لنز وایدانگل : به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله کانونی آنها از قطر سطح حساس عکاسی (نگاتیو یا سنسور) کوتاهتر باشد. این لنزها زاویهٔ دید بازی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد و از پرمصرف ترین لنزها نزد عکاسان هستند و برای عکاسی منظره و عکاسی معماری استفاده می‌شود. از این لنز در مکان‌هایی که امکان عقب رفتن عکاس برای قرار گرفتن تمام سوژه مورد نظر در کادر نباشد کاربرد مناسبی دارد و با استفاده از این لنز می‌توان فضای بیشتری را در عکس جای داد. به طور کلی لنز واید انگل :

-  دارای فاصله کانونی کوتاه است.

-  دارای زاویه کاملا باز است .

-  برای مکانهای تنگ و محدود بسیار مفید است .

-  تصویر گرفته شده با این لنز بر حسب فواصل مختلف اعوجاجات پرسپکتیوی خواهد داشت .

-  اجسام نزدیک به آن بسیار بزرگ و اجسام دور بسیار کوچک جلوه می کنند.

-  نارساییهای کم اهمیت حرکت دوربین را از نظر می پوشاند .

-  احساسی از پهنا و عمق ایجاد می کنند .

باید به خاطر داشت که استفاده از این نوع لنزها در تصاویر بسته از افراد (کلوزآپ) مشکلاتی در بر خواهد داشت و لذا باید با توجه به مختصات این گونه لنزها از آنها بهره گرفت زیرا اعضای بدن مثل بینی،دست و پا به شکل اغراق آمیزی بزرگتر از حالت طبیعی نشان داده می شود .

لنز تله فوتو : لنز تله فوتو به دو گونهٔ لنز تله کوتاه و لنز تله بلند تقسیم می‌شوند که لنزهای تله کوتاه در محدودهٔ ۸۵ تا ۲۵۰ میلیمتر و تله‌های بلند از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیمتر هستند. هر دو گروه این لنزها کاربرد زیادی در عکاسی ورزشی و عکاسی حیات وحش دارند. این لنزها دارای میدان دید محدودی هستند و در حقیقت هرچه بزرگ تر شوند، محدودیت میدان دید آنها هم بیش تر می‌شود. این لنزها را با نام لنز با زاویه دید بسته نیز می شناسند و به دلیل بزرگ نمایی زیاد آنچه را که مورد نظر است در قسمت اعظم کادر جای می دهد و مقدار ناچیزی از صحنه دیده می شود. به طور کلی لنز تله :

-  دارای فاصله کانونی بلند است .

-  بعد تصویر را از بین می برد .

-  اجسام را به هم نزدیک و فاصله ی بین آنها را کم می کند .

-  دارای زاویه دید بسته است .

-  عمق میدان آن بسیار کم است .

-  قدرت تار شدن و وضوح تصویر زیاد است . 

لنز ماکرو : لنز ماکرو لنزی است که علاوه برداشتن همهٔ مشخصات لنزهای معمولی، امکان فوکوس کردن در فاصله‌های کم و قابلیت بزرگنمایی اشیا که برای عکاسی ماکرو لازم است را نیز دارد. این لنزها بزرگنمایی برابر با اندازه واقعی سوژه در فاصلهٔ خاصی ایجاد می‌کنند. از این لنزها جهت عکسبرداری از اشیای کوچکی که قصد بزرگنمایی آنها باشد و یا موجوداتی همچون حشرات که امکان نزدیک شدن به آنها نیست، استفاده می‌شود.

 لنز تله زوم : به لنزهایی گفته می‌شود که دارای فاصله کانونی متغیر باشند. به عنوان مثال از ۲۴ تا ۱۲۰ میلیمتر یا ۸۰ تا ۲۰۰ میلیمتر. تنظیم مقدار زوم لنز از طریق حلقه‌ای که بر روی استوانهٔ لنز قرار دارد انجام می‌شود که با چرخاندن آن فاصلهٔ کانونی لنز هم تغییر می‌کند. هرچه فاصله کانونی لنز کمتر باشد، لنز زاویه دید بازتری دارد و برای عکاسی از مناظر و یا عکاسی معماری مناسب است و هرچقدر فاصله کانونی بیش‌تر باشد زاویه دید کوتاه‌تر خواهد بود و جهت عکسبرداری از سوژه‌های دور مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارتی در لنز تله زوم می توان بدون جابجایی دوربین اندازه تصویر را تغییر داد. یک لنز زوم سیستمی شامل چندین عدسی مختلف است که می توان فاصله کانونی را به طور پیوسته تغییر داد بدون آنکه وضوح(focus) تصویر به هم بخورد. در این لنز از حرکت دادن یک قسمت از لنز برای تغییر ضریب بزرگنمایی(تغییر دهنده) و از حرکت دادن قسمت دیگر برای ثابت نگه داشتن وضوح تصویر استفاده می شود(جبران کننده) .          

لنز فیش آی : لنزهایی هستند که حداکثر زاویه دید را به بیننده می‌دهند. معمولا فاصله کانونی آنها بین ۶ تا ۱۶ میلیمتر است. دلیل نام گذاری این لنزها، شباهت آنها به چشم ماهی و محدب بودن عدسی بیرونی لنز می‌باشد، هرچه محدب بودن این عدسی بیشتر باشد زاویه دید، بازتر و انحنای خطوط بیشتر خواهد بود. عکس حاصل از این لنزها به شکل دایره وار می‌باشد و از این لنز برای ایجاد جلوه‌های ویژه تصویری استفاده می‌گردد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد