قاب

صدا، نور،حرکت

قاب

صدا، نور،حرکت

کمپوزیسیون (composition)

کمپوزیسیون در لغت به معنای ترکیب و ترکیب بندی است. کمپوزیسیون به معنای چگونگی قرار گرفتن عناصر موجود در صحنه از جمله  شخصیت ها، دکور، اشیاء، نور و رنگ ها در کنار یکدیگر است. و به عبارت کلی، ترکیب کلی صحنه ای که قرار است فیلم برداری شود. پس می توان دریافت که تمام اجسام قابل رویتی که در زاویه دید انسان یا دوربین قرار می گیرند، دارای کمپوزیسیون هستند، اما شاید ترکیب بندی آنها خوب و مطلوب نباشد.

ادامه مطلب ...

توازن (Balance)

حالتی از تصویر است که اگر، کادر را به دو بخش تقسیم کنیم، اشیاء و اجسام قرار گرفته در هر قسمت، با اشیاء و اجسام قرار گرفته در قسمت دیگر، حالت موازنه داشته باشد، به این معنی که در تصویری که تماشاگر بر پرده می بیند، به نظر نمی رسد که در بخشی از آن ازدحام زیاد است و در بخش دیگر، کادر خالی است.

ادامه مطلب ...

نورپردازی (Lighting)

در سینما، نور پردازی چیزی فراتر از تاباندن نور به اشیاء، فقط برای نمایاندن آنهاست. بخش های روشن تر و تیره تر درون قاب به ساخته شدن ترکیب بندی هر نما کمک می کنند و به این ترتیب نگاه ما را به اشیاء و کنش های خاص معطوف می کنند.

ادامه مطلب ...

پرسپکتیو چیست؟

این واژه در سینما، ناظر بر شیوه به نمایش در آمدن اشیاء و روابط فضایی آنها با یکدیگر در سطح صاف و تخت پرده است ، به این معنی که تماشاگر باید دوری و نزدیکی اشیاء و فاصله آنها از یکدیگر را در تصویری که می بیند، حس کند. از آنجا که در سینما ، تصویر سه بعدی واقعی به تصویری دو بعدی بدل می شود ، فیلم ساز باید برای خلق توهم عمق صحنه و یک فضای سه بعدی ، مراقب پرسپکتیو باشد.

ادامه مطلب ...

کاربرد فیلترها

اگرچه با به میدان آمدن تکنولوژی دیجیتال و  امکان ویرایش با نرم افزارها ، امکان اعمال بسیاری از تاثیرات فیلتر امکانپذیر شده است، اما هنوز از آنها استفاده می شود و شناخت آنها لازم است. فیلتر عمدتا صفحات شیشه ای و یا پلاستیکی هستند که در داخل حلقه ای فلزی قرار داشته، در جلوی دهانه لنز بسته می شوند.

ادامه مطلب ...